Tips hilangkan kesan air coklat pada baju anak |

by - Tuesday, May 23, 2017




Korang mak-mak mesti pernah ada pengalaman bila anak balik dari school.. baju dorang comot dengan bekas air milo laa.. bekas makan aiskrim laaa (dah tentu coklatkan).. bekas sos yang tumpah kat baju laaa...

Ada macam macam Cara nak hilang kan susu coklat ni, antaranya :

  • pengalaman masa anak masih kecik...dia minum air kotak/susu coklat..memang susah nak hilang....masa baru kena tu cepat2 cuci...kalau biarkan kering memang susah nak hilang....tapi sekarang anak dah sekolah...tapi baju sekolah dia...punyalah kotor....try guna dynamo, breeze pun xleh sempurna bersihnya...nak rendam klorox takut reput pulak...so sekarang ni sebelum basuh...sembur dulu dengan varnish yang spray, pastu rendam kat baldi ngan varnish yang cecair sekejap...dalam 1/2 jam baru masuk washing machine....tryla cara ni...mana tau berkesan hilangkan kesan coklat tu.

  • rendam ngan air suam.. depends pada jenis kain, kalau jenis kain tahan..boleh guna air panas.. tapi, kalau kain jenis nipis...boleh je rendam dengan air suam kuku.. rendam sekali dalam 30 minit...kalau ada lagi, tukar air suam lagi..ulang sekali lagi... air rendaman tu kalau nak campurkan dengan sabun pencuci yang sedia pakai, ok je.. lepas tu basuh macam biasa..sental lembut kat spot coklat tu..



Selalu kalau tengok jer baju diorang.. seribu satu perasaan timbul.. Stress pon ada... tol tak??? hahaha...

Dah la baju sekolah biasanya tak banyak... Baju sekolah putih pulak tu.... 
Ada ibu-ibu yang baru mengalami perkara ni dengan rasa sebal dalam diri, mula la buka radio buruk... walaupun radio buruk berbunyikk...tetap menggugel cara-cara nak hilangkan kesan-kesan yang paling ibu-ibu tak suka... Nak pulak kesan milo... kesan milo ni kalau dah melekat kat baju... nampak gayernyer... memang akan sakit mata la sampai bila-bila...sebab kesan ni memang susah nak hilang... 

Kalau ibu Gugel-gugel... ada yang bagi tau guna coke laa.. pastu guna pencuci pinggan pon ada...  cara-cara orang dulu lak...guna sabun cap kapak... mana pulak nak cari kan.... then yang terkini sikit...guna vanish... atau kao attack... Kalau nak cepat dapat kesan... 
CLOROX la jawapnyer... 
tp, nak guna clorox ni kena hati-hati gak.. wat terpecik kat baju yang berkaler... memang hangin satu badan la jawapnyer... Kalau pakai selalu.. material kain akan rosak..lama-lama boleh koyak...

Ok, sekarang ni dah tak payah ibu2 atau mommie2 nak pening... 
share produk mesra alam..mesra baju dan mesra pengguna...

Pernah baca tak tentang
Pencuci serbaguna Basic H Shaklee..
Berikut adalah kegunaan nya: 



1. Mencuci dan membersihkan sayur-sayuran dan buah-buahan daripada racun dan bahan kimia.  


2. Mencuci dan membersihkan ikan, ayam, daging dan makanan laut daripada bahan awet. 


3. Mencuci dan membersihkan makanan basah seperti Mee Kuning, kuetiow dan sebagainya daripada bahan awet. 

4. Mencuci dan membersihkan tempat dan peralatan memasak terutamanya yang berminyak.

5. Mencuci dan membersih bilik air, tandas, tangki, sinki,cermin tingkap, rak buku, almari dan sebagainya.


6.Mencuci badan,tangan dan kaki daripada kotoran ,pijar lada, dakwat marker pen , minyak dan sebagainya.

7. Mencuci dan membersihkan lantai dan alatan permainan.

8. Menanggalkan gula-gula getah pada baju dan sebagainya.

9. Mengasah Pisau

10. Membersih dakwat pen pada tangan, baju dan sebagainya


__________________________________________________________________________________

  • Saya merupakan pengedar Shaklee yang jujur dan amanah, serta lebih mementingkan kesihatan anda. Hubungi saya agar saya boleh bantu anda dan keluarga anda lebih sihat. Saya juga akan menyediakan jadual pengambilan vitamin dan konsultasi percuma berkaitan produk Shaklee yang sesuai untuk anda

You May Also Like

0 buBbLes

SiLa Lah KOmen dan Beri ucapan ke.. kata2 semangat ke.. atau sebarang pertanyaan akan dijawab =) didahulukan dengan ribuan terima kasih yer