Saturday, March 05, 2011

keropok lekor tu halal ke?





As Salam . .

hari ini hati tergerak untuk mengetengah kan isu halal. bukan halal dalam perhubungan ke ape ea tapi halal dari segi makanan.. dari banyak bahan bacaan yang saya baca dan dalam kelas yang kini saya blaja iaitu dalam kelas aquaculture dan akidah dan akhlak, sering kali membuatkan otak saya berfikir tentang halal

tiba tiba hati ini tertanya tentang keropok lekor.. keropok lekor halal tak? industri keropok lekor kat terengganu nie halal tak? ade certificate halal ke? halal sebenarnyer buak jer refer pade makan selaen dari babi atau anjing dan seumpanyer tapi halal jugak dalam sub meaning nyer ade kaitan ngan kebersihan

penah terbace sekali mengenai sebuat product air minuman ingin mendapatka sijil halal dari JAKIM tapi jakim tidak bg sbb nyer kawasan kilang buat air itu ade bnyak tingkap atau pon well aeration sedangkan dalam food processing untuk buat air manyak kot habuk habuk boleh masuk dalam air, mane tau habuk uh boleh memudaratkan ke..

ye memang orang akan kate, keropok lekor tue halal,aku pon makan gak kepok lekor. sedap kot, tapi bila pensyarah aquaculture aku soh think out of the box tentanh kepok lekor, nie yang buat kan aku terpk jap..

nak buat keropok lekor kan kene gune manyak giler ikan.. manyak sangat and as u ols noe yang terengganu or east coast nie, kami ade monsoon.. di saat itu, mane ade ikan beb.. i mean kurang ikan..

normally, ikan ikanyang di tangkap di perairan terengganu nie, sume dah kene jual kat negara laen sebb kualiti dea ok *macam minyak* so makcik makcik or pakcik pakcik yang menceburi industri kepok lekor akan order ikan kat mane ea??? so aku pon berpk laie

pas uh dapat la solution, ntah ntah ikan yang kat pasar yang dah reject reject uh dea amek proses jadi kepok lekor... huaa.. tue yang buat ianya sedap...

kepok lekor tade certificate halal ke ea? tngok tempat org buat kepok lekor, penuh ngan lalat kot.. hygiene tade, patot la ta leh nak hantar pi jual kat luar negara..

sampai kini, aku masih berfir, keropok lekor tue halal ke? ye la ianya dari ikan n halal n org melayu islam yang buat, tapi dari sudut kebersihan?? nape masih ta de sape nak lumba lumba untuk dapat sijil halal? sbb susah?? sbb malas??
sebenarnya, global market skang sangat nak carik produk halal tau.. kalo aku ade kilang kepok lekor.. mesti kaye kan.. hak hak..

p/s: korang rase ape? kepok lekor halal tak ea? nanye jer.. aku yakin halal dan aku makan.. hikhik


No comments:

Post a Comment