Wednesday, July 20, 2011

Happy 189th birthday Gregory Mendel

google pon meraikan hari lahir Mendel ni taw

Teori keturunan disebabkan oleh Gregor Mendel, berdasarkan kerja dengan tumbuh-tumbuhan kacang, terkenal kepada pelajar-pelajar biologi. Namun karyanya telah begitu bijak dan belum pernah berlaku pada bila-bila masa ia kelihatan bahawa ia telah mengambil 34 tahun untuk seluruh masyarakat saintifik untuk menangkap sehingga. Monograf pendek, Eksperimen dengan Hibrid Loji, di mana Mendel menggambarkan bagaimana sifat-sifat yang diwarisi, telah menjadi salah satu penerbitan paling lama bertahan dan berpengaruh dalam sejarah sains.

Mendel, orang pertama yang mengesan ciri-ciri generasi berturut-turut sesuatu yang hidup, bukan seorang saintis yang terkenal di dunia pada zamannya. Sebaliknya, beliau adalah seorang rahib Augustinian yang mengajar sains semulajadi kepada pelajar-pelajar sekolah yang tinggi. Beliau adalah anak kedua Anton dan Rosine Mendel, petani di Brunn, Moravia. Mendel prestasi cemerlang di sekolah sebagai anak muda menggalakkan keluarganya untuk menyokong usaha pendidikan yang lebih tinggi, tetapi sumber-sumber mereka yang terhad, jadi Mendel memasuki biara Augustinian, pendidikan berterusan dan memulakan kerjaya pengajaran.

Tarikan Mendel penyelidikan adalah berdasarkan kepada cinta terhadap alam semula jadi. Beliau tidak hanya berminat dalam tumbuh-tumbuhan, tetapi juga dalam meteorologi dan teori evolusi. Mendel sering tertanya-tanya bagaimana tumbuh-tumbuhan mendapat ciri-ciri luarbiasa. Pada salah satu lapisan yang kerap di sekitar biara, dia mendapati pelbagai atipikal tumbuhan hiasan. Dia mengambil dan menanam ia akan datang kepada pelbagai biasa. Dia menanam sebelah keturunan mereka di tepi untuk melihat jika terdapat mana-mana penghampiran sifat-sifat yang disampaikan kepada generasi akan datang. Eksperimen ini adalah direka untuk menyokong atau untuk menggambarkan pandangan Lamarck tentang pengaruh persekitaran ke atas tumbuh-tumbuhan. " Beliau mendapati bahawa anak-anak masing-masing tumbuh-tumbuhan mengekalkan sifat-sifat penting ibu bapa, dan oleh itu tidak dipengaruhi oleh alam sekitar. Ini ujian yang mudah melahirkan idea keturunan.
Penyelidikan Mendel mencerminkan keperibadiannya. Apabila ia melintasi kacang polong dan tikus kelainan yang berbeza "untuk suka-suka benda itu," dan fenomena penguasaan dan pengasingan "memaksa diri mereka dengan notis." Beliau melihat bahawa sifat-sifat yang diwarisi dalam nisbah tertentu berangka. Beliau kemudiannya datang dengan idea dominasi dan pengasingan gen dan dinyatakan untuk menguji kacang pis. Ia mengambil masa tujuh tahun untuk menyeberangi dan menjaringkan tumbuh-tumbuhan kepada ribu untuk membuktikan undang-undang pewarisan! Dari pengajian, Mendel yang diperolehi undang-undang asas tertentu baka: faktor keturunan tidak menggabungkan tetapi lulus utuh; setiap ahli generasi ibu bapa menghantar hanya separuh faktor keturunan kepada anak-anak masing-masing (dengan faktor-faktor tertentu "dominan" berbanding lain-lain); dan anak-anak yang berlainan ibu bapa yang sama menerima set faktor keturunan. Kerja Mendel menjadi asas untuk genetik moden.
Kesan teori genetik tidak lagi dipersoalkan dalam fikiran seseorang. Banyak penyakit yang dikenali sebagai diwarisi, dan baka biasanya dikesan untuk menentukan kebarangkalian lulus bersama-sama penyakit keturunan. Tumbuh-tumbuhan kini direka dalam makmal untuk mempamerkan ciri-ciri yang dikehendaki. Hasil praktikal penyelidikan Mendel yang ia bukan sahaja mengubah cara kita melihat dunia, tetapi juga cara hidup kita di dalamnya.

sumber gambar dan info dari google dan http://www.accessexcellence.org/RC/AB/BC/Gregor_Mendel.php

No comments:

Post a Comment