Muhasabah Awal Muharam

by - Monday, November 28, 2011

Salam Awal Muharam semua. Barakallah ke atas kita semua sepanjang 1432H yang lalu. Semoga perjalanan hidup kita sentiasa diiringi dengan keberkatan dari- NYA. Diri ini terasa malu dengan Pencipta yang masih memberi ruang untuk diri ini hidup di tahun baru, hanya satu ku pinta agar diri ini mati dalam husnol khatimah. Semua kita inginkan penghabisan terbaik dalam apa yang kita buat, begitulah juga penghabisan hidup kita yang sebenarnya itulah tujuan hidup kita. Bersama dengan Pencipta kita. Pernah tak kita terfikir, kalau sekarang adalah due date kita jumpa Allah, hrmm beruntuglah bagi mereka yang setiap hari bermunajat pada ALLAH, bangun malam setiap hari, berpuasa sunat, bersedekah . ALLAHUAKBAR, tentunya merek tidak sabar berjumpa dengan ALLAHURABBI.
Manakala bagi mereka yang senantiasa bergelumang dengan dosa, sudah semestinya malu untuk menghadap ALLAH. nauzubillah.semoga dengan permulaan awal muharam ini merupakan langkah dan detik awal kita untuk menemuiNya. Pernah ketika diri ini menghadiri satu kuliah maghrib, ustaz itu ada menceritakan apakah yang kita ingin dalam hidup kita. Ramai memberi jawapan hendak cari redha ALLAH, ingin berjaya didunia dan akhirat. Namun ustaz tu mengatakan apa yang kita ingin dalam hidup ini adalah,KITA INGIN KETEMU ALLAH. subhanallah. cantiknya. jadi nak ketemu ALLAH kena ikut suruhan dan tinggal laranganNYA. Marilah muhasabah diri, agar kita sentiasa dilindungi dan mendapat rahmatNYA.amin.

فَاسْتَجَابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ أَنِّي لاَ أُضِيعُ عَمَلَ عَامِلٍ مِّنكُم مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَى بَعْضُكُم مِّن بَعْ فَالَّذِينَ هَاجَرُواْ وَأُخْرِجُواْ مِن دِيَارِهِمْ وَأُوذُواْ فِي سَبِيلِي وَقَاتَلُواْ وَقُتِلُواْ لأُكَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ وَلأُدْخِلَنَّهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ ثَوَابًا مِّن عِندِ اللّهِ وَاللّهُ عِندَهُ حُسْنُ الثَّوَابِ
Maka Tuhan mereka memperkenankan permohonannya (dengan berfirman), ""Sesungguhnya Aku tidak menyia-nyiakan amal orang-orang yang beramal di antara kamu, baik laki-laki atau perempuan, (karena) sebagian kamu adalah turunan dari sebagian yang lain. Maka orang-orang yang berhijrah, yang diusir dari kampung halamannya, yang disakiti pada jalan-Ku, yang berperang dan yang dibunuh, pastilah akan Ku-hapuskan kesalahan-kesalahan mereka dan pastilah Aku masukkan mereka ke dalam surga yang mengalir sungai-sungai di bawahnya sebagai pahala di sisi Allah. Dan Allah pada sisi-Nya pahala yang baik
(Surah Ali-Imran 3: Ayat ke 195)

DOA KEBERSIHAN HATI :
Wahai Tuhan kami, ampunilah dosa dan kesalahan kami, juga dosa-dosa mukmin yang telah mendahului kami dan janganlah Engkau masukkan dengki khianat ke dalam hati terhadap mereka yang beriman. Tuhan kami,sesungguhnya Engkau Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.


Besar keciknya keslahan kita hanya Allah jua yang mampu memaafkan tak slah kita berusaha lebih dari 5 kali setiap hari memohon taubat ampun dan maaf kepada maha pencipta =)

You May Also Like

0 buBbLes