Makan Beramai-ramai

by - Wednesday, August 10, 2011


Assalamualaikum w.b.t

ni entry dah lapuk tapi takde lah lapuk mane pon sebenarnyer.. hmm.. baru nak cerita sebab baru ade kesempatan nak menaip blog.. b4 nie onLine bukan depan lappy jadi cam payah nak upload gambar..

okeyh.. firstly pada hari sabtu bersamaan 6 ramadhan dan 6 august, abah dan umi telah berhasrat nak buat makan makan ala-ala majlis berbuka puasa secara bersederhana dengan adik bradik umi yang laen kat umah tokjah nie.

aku selaku pemastautin tetap ngan adik kat umah tokjah nie dah menjadi pembantu chef untuk menyediakan segala penyiapan barang2 yang diperlukan untuk dimasak

pagi hari lagi umi abah ngan solehah dah pegi pasar untuk membeli ayam, daging, hati lembu, sotong, udang, sayur ikan jenahak.yang ta sangke, ikan jenahak 2 ekor jer dah rm 70 hengget.. giler tol... takpe takpe.. bersedekah ye bah.. demi kari kepale ikan yang top.. my peberet. .
Ni sebahagian dari menu masakan yang abah nak masak lah..
emm ayam goreng ni jangan dislah paham pula..
ayam ni digoreng dengan rempah kari dan rempah2 laen
then goreng 3/4 masak
kemudian gaulkan dengan madu..
sungguh enak dan berkhasiat lah jugak
Sebelum memasak tu.. agak agak sekilo bawang merah jugak aku kupas malam tu ngan bawang putih sekali..
abes tangan bau bawang ni sume.
nanti tyme raye macam nie jugak..
lagi banyak kot kene kupasnyer.

padam makan malam nie,
antara menu nya adalah
kari kepala ikan
ayam goreng madu
sotong goreng tepung
udang berempah
daging hati limpa masak hitam [sedap!]
kobis goreng
telur masin
n of coz
nasi putih

nak cerita pasal sotong ni
haha.. kelaka
al kisah nya
aku kan mmg tak makan sotong ke udang ke
tapi aku terpakse lah goreng sotong kan
lepas abah a.k.a big cheff ni gaul tepung dan rempahnya
aku ditugaskan untuk goreng sotong kat luar umah
aku pon plek . .
nape kene goreng kat luar..
rupe nyer..
bila aku masuk kan kepala sotong tu
meletop nyer lah minyak macam kembang api
atau bunga api kat langit tue
pergh.. saket ah tangan kene minyak

cepat-cepat suruh adik p amek colgate n cepat2 adik sapu. hahah
lepas satu kepale ade lagi 16 kepala.. argghhh
then
jarak aku dengan kuali pon makin jauh
abes kena gelak..
hahahaha

You May Also Like

1 buBbLes