Friday, April 22, 2011

Hari Bumi [earth day]




Selamat pagi semua

assalamualaikum warahmatullah

okep okep, hari ni nak bercerita mengenai hari bumi. pada setiap tahun, pada 22 april, akan diakan sambutan hari bumi. apakah tujuan nya hari bumi ini? bila hari bumi ini bermula? sebenarnya, idea hari bumi ini sentiasa berevolusi sepanjang tempoh 7 tahun bermula dari tahun 1962. untuk beberapa tahun, kekadang ia nya amatlah sukar nak lancarkan sbb tiada siapa ambil berat mengenai bumi kita ni

aduhai, kesian sungguh bumi kita, tapi bila bab bab politik nie, laju ja kan nak ambil tahu. bumi dah uzur, ada sapa tahu?

tapi akhirnya pada penghujung november 1962, Senator Gaylord Nelson telah berjaya macam pujuk President Kennedy untuk memberi gambara mengenai isu hari bumi dengan mengadakan " National Conservation tour" .

Cepat cepat senator ni naik kapal terbang ke washington Dc dan berboncang dengan attorney nyapresident memulakan 5 hari, 11 negeri punya lawatan pada september 1963. banyak alasan kenapa lawatan ini tidak berjaya, walau bagaimanapun masalah masalah yang datang nie hanyalah sebagai permulaan untuk menyemarak kan lagi hari bumi.

Tahukah anda kenapa Gaylord Nelson ini dapat idea untuk melancarkan hari bumi. ini adalah kerana beliau telah melihat tumpahan minyak yang sangat teruk di Santa BArbara, California. Beliau mendapat inspirasi daripada seorang pelajar yang "anti-movement". beliau sedar yang beliau mampu menyedarkan masyarakat mengenai pencemaran udara dan air. dan kemudian nya . . .


pada tarikh 22 mei, 20 juta rakyat amerika telah turun ke jalan-jalan, tman dan tempat tempat awam untuk menghayati persekitaran. mereka menunjukkan persekitaran yang sehat kepada pantai dan kawasan rekreasi yang lain. dan ramai juga graduan yang membuat protes terhadap kerosakan alam sekitar. kumpulan graduan yang masih mentah ini juga menyedari baha bukan mereka sahaja yang mengelami perasaan itu malah masyarakat setempat juga berkongsi nilai-nilai bersama.


Hari Bumi 1970 mencapai keselarasan politik langka, mendaftar sokongan dari Parti Republik dan Demokrat, kaya dan miskin, jas hujan bandar dan petani, konglomerat dan pemimpin pekerja. Bumi Hari pertama mengarah pada penciptaan United States Environmental Protection Agency dan bahagian dari Udara Bersih, Air Bersih, dan Kisah Spesies Langka. "Itu spekulasi," kenang Gaylord, "tapi berjaya."

Seperti 1990 mendekat, sekumpulan pemimpin persekitaran meminta Denis Hayes untuk menetapkan kempen lain besar. Kali ini, Hari Bumi pergi global, memobilisasi 200 juta orang di 141 negara dan mengangkat isu lingkungan ke panggung dunia. Hari Bumi 1990 memberikan dorongan besar untuk usaha-usaha kitar semula di seluruh dunia dan membantu membuka jalan bagi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu 1992 Sidang Kemuncak Bumi di Rio de Janeiro. Hal ini juga mendorong Presiden Bill Clinton untuk Senator Nelson anugerah Presidential Medal of Freedom (1995) - kehormatan tertinggi yang diberikan kepada orang awam di Amerika Syarikat - untuk peranannya sebagai pengasas Hari Bumi.
Kesimpulanyan lah kan
Perjuangan untuk sebuah persekitaran yang bersih terus dalam iklim yang mendesak meningkat, sebagai kerosakan akibat perubahan iklim menjadi lebih nyata setiap hari.

Marilah kita sama-sama menjadi sebahagian dari Hari Bumi dan membantu menulis lebih banyak kemenangan dan kejayaan dalam sejarah kita.

Merasakannya gemuruh melalui akar rumput di bawah kaki anda dan teknologi di hujung jari anda.

Walaupun hanya sehari, marilah kita sama sama sokong hari bumi, hanya sehari, mana tahu kot lah terkesan kat hati nak berubah lebih sayang kat bumi ni

jom sok g kafe pakat ramai ramai bawak bekas makana sendiri
atau lagi faymes guna tuppaware
and avoid guna polisterin
jom kawan

No comments:

Post a Comment