Aku terima Seadanya

by - Wednesday, August 21, 2013

Photobucket 

Sesungguh nya kita sentiasa diuji untuk kita tahu sejauh mana kita mengingat Maha Pencipta tapi kadang kala dalam dunia yang terlalu alpa ni, senang sahaja kita melupakan apa yang patut kita ingat

di Malaysia yang konon nya aman pon sentiasa diuji tapi tidak boleh dibandingkan dengan negara Mesir yang kian bergolak dari saat ke saat

sesungguhnya hanya doa yang mampu ku kirimkan dari kejauhan tatkala rasa tidak sanggup melihat saudara sendiri dilapah peluru . .

Bila dah kerja ni.. banyak sangat lah soalan, bnyak giler.. bnyak giler amat lah..

kenapa kenapa mengapa bila dimana sempat ke.. banyak sangat

kalau pasal kawen tu... 
ya Allah.. ramai dah bertanya
esp time raya.. dengan selamba jer jawab

Jodoh itu ada, cuma belum pasti bila
Tapi Ajal itu Pasti dan biLa-biLa

banyak lagi saya nak belajar.. banayak lagi kekurangan dalam diri ni
malu lagi dengan diri sendiri
apatah lagi nak biar orang terima kita

nantilah.. ada masa, umur panjang nanti Allah bagi lah greenlight

lagi satu isu duit.. mmg tak payah lah nak cakap
dari 1st month sampai 5th month rasa cukup2 jer

tapi the following month tu rasa cukup

cari gaji banyak tak penting tapi cari keberkatan rezeki tu yang penting

biar lah sedikit pon tapi rasa cukup jer

apa yang penting

kawal Nafsu.. sebab nya.. kat KL nie bnyk betul GODAAN

aha


sekarang ni banyak soalan yang ade je nak tejah kotak pemikiran dan soalan itu kadang kadang tiada jawapan..

KENAPA AKU DIUJI ??

KENAPA AKU TAK MENDAPAT APA YG AKU INGINKAN ?? 

KENAPA UJIAN SEBERAT INI ??

KENAPA FRUSTRATION ???

BAGAIMANA AKU HARUS MENGHADAPINYA ??? 

APA YANG AKU DAPAT  ??? 

KEPADA SIAPA AKU BERHARAP ??? 

AKU TAK SANGGUP !!!!

namun begitu selepas bermuhasabah seketika.. ada saja jawapan didalam alquran:

Petikan dari Marliyana MK : 

Terasa diri ini sering diuji. KesakitanKepayahanKegagalanKemiskinanPerpisahanKesedihan.
Ya. Tanpa kita sedari kita sudah persoalkan kuasa Allah. MashaaAllah. 

Siapalah kita? Kita hanyalah hamba yang kerdil lagi hina. dan langsung tak berhak menyoal, bahkan..kita yang akan disoal kelak! Setiap kali diuji ingatlah....


ان لله و إن اليه راجعون
"Kami milik Allah, kepadaNya kami akan dikembalikan"


Ia mengingatkan bahawa kita milik Tuhan, Tuhan layak menguji kita dan kita layak diuji.  
Janganlah kita mengeluh dengan ujian, musibah, bencana yang Allah berikan, kerana habisnya satu ujian itu.akan datang pula ujian yang lain. Ujian itu rahsia Allah. 





here, al- Quran menjawab segala pertanyaan manusia kenapa kita diuji.
credited to : http://anak-qurani.blogspot.com/2011/10/al-quran-menjawab-jangan-mengeluh-dan.html 

KENAPA AKU DIUJI ??
QURAN MENJAWAB :
Qs. Al-Ankabut : 2-3

“Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: ’Kami telah beriman’, sedang mereka tidak diuji lagi ?Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.

KENAPA AKU TAK MENDAPAT APA YG AKU INGINKAN ?? 
QURAN MENJAWAB :
Qs. Al-Baqarah : 216
“Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui”

KENAPA UJIAN SEBERAT INI ??
QURAN MENJAWAB:
Qs. Al-Baqarah : 286

“Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya.”

KENAPA FRUSTRATION ???
QURAN MENJAWAB :
Qs. Al-Imran : 139

“Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yg paling tinggi derajatnya, jika kamu orang-orang yang beriman”

BAGAIMANA AKU HARUS MENGHADAPINYA ??? 
QURAN MENJAWAB :
Qs. Al-Baqarah : 45
“Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sholat; dan sesungguhnya sholat itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk Tiada daya dan upaya kecuali atas pertolongan Allah semata”

APA YANG AKU DAPAT  ??? 
QURAN MENJAWAB :
Qs. At-Taubah : 111
“Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu’min, diri, harta mereka dengan memberikan jannah untuk mereka…”

KEPADA SIAPA AKU BERHARAP ??? 
QURAN MENJAWAB :
Qs. At-Taubah : 129

“Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dari-Nya. Hanya kepada-Nya aku bertawakkal”

AKU TAK SANGGUP !!!!
QURAN MENJAWAB :
Qs. Yusuf : 12

“….dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir.”
 



You May Also Like

0 buBbLes

SiLa Lah KOmen dan Beri ucapan ke.. kata2 semangat ke.. atau sebarang pertanyaan akan dijawab =) didahulukan dengan ribuan terima kasih yer