10 Tips Turun kan Berat Badan 20 kg dalam masa 7 Bulan

by - Monday, April 03, 2017

10 Tips Turun kan Berat Badan 20 kg dalam masa 7 Bulan

Tips 1: Minum air, terutama sebelum makan.
  • Minum air secukupnya akan hilangkan water retention (gemuk air).
  • Minum 500ml air 30 minute sebelum makan tolong kita eat less.

Tips 2: Makan protein untuk breakfast
  • Kajian kata orang yang makan protein untuk breakfast boleh eat less untuk 36 jam seterusnya

Tips 3: Minum coffee terutama Black coffee
  • Kajian kata caffeine dalam coffee boost metabolism dan increase fat burning. Syaratnya no sugar added okay :D

Tips 4: Minum green tea (ni iols buat almost every morning)
  • Dalam green tea ada antioxidant nama 'catechins' yang work together dengan caffeine untuk boost metabolism

Tips 5: Masak dengan coconut oil
  • Dalam coconut oil ada special fat nama 'medium chain triglyceride' yang kajian kata boleh boost metabolism. Syaratnya limit 1 tbsp untuk setiap kali penggunaan lah. Kalau deep fry no no no lah yer :D

Tips 6: Ambil 'glucomannan' supplement
  • 'glucomannan' adalah sejenis fiber untuk buat kita rasa kenyang dan eat less. Yang iols makan sayur je. Separuh plate adalah sayur, confirm kenyang lama :D

Tips 7: Kurangkan added sugar
  • Tak perlu explain pun semua tahu kan. Tukar gula putih kepada gula sihat punlagi bagus.

Tips 8: Kurangkan 'refine carb'
  • Refine carb ni carbohydrate yang dah diproses dan banyak nutrisi dah hilang macam nasi putih, roti putih, gandum, regular pasta
  • Kalau nak teruskan 'refine carb', pastikan ambil sekali natural fiber macam sayuran.

Tips 9: 'Low-carb diet'
  • Bukan tak ambil carb langsung ya, tapi kurangkan carbohydrate. Biasa makan nasi sepinggan, kurangkan ke suku pinggan ikut tips Pinggan Sihat




Tips 10: Guna pinggan kecil
  • Ini psikologi je sebenarnya, Makanan yang diletak atas pinggan kecil akan nampak banyak. Jadi kita rasa kita dah makan banyak.



Selain itu, Adalah penting untuk kita sentiasa kurangkan lemak dari pa yang kita makan. 
saya amalkan Lecithin dari Shaklee for the following reason:




  • Lecithin bertindak sebagai pelarut utk kolestrol, triglycerides dan lemak-lemak yg lain. Ia membantu mencegah penyakit2 seperti high blood pressure, stroke,heart disease serta arteri yg mengeras … Malah sesetengah pakar mengesyorkan pengambilan sehingga to 6,000-7,000mg sehari jika berhadapan dgn masalah kesihatan yg sebegini.
  • Kenapa mereka yang hendak menurunkan berat badan suka & perlukan Lecithin ni? Sebab ia bertindak mengemulsikan lemak (ayat simplenye.. memecahkan lemak).. Dan Lecithin mampu membakar lemak lebih cepat jika disertakan dengan senaman yang bersesuaian tau… Pengambilan Lecithin 4,000mg sehari pasti membuahkan hasil yang diidamkan.
  • Lecithin memainkan peranan utama dalam penyerapan zat2 penting dari saluran darah ke dalam sel2 bdn..Tanpa lecitin yg mencukupi..membran sel akan mengeras dan seterusnya menyukarkan proses penyerapan….Banyak faktor seperti bahan2 kimia dari persekitaran yg tercemar, bahan2 metal, dadah, food additives, pesticides, etc.. semuanya menyebabkan membran sel mengeras yang mana pastinya menyukarkan proses penyerapan zat2…jadi dgn cara menambahkan pengambilan Lecithin, pasti ianya keputusan yg bijak.,
  • Lecithin membantu mengurangkan atau mencegah penyakit berkaitan hati.
  • Lecithin merupakan sebahagian dari unsur yang mengelilingi fiber saraf. Tanpanya, fungsi saraf ni kurang efisien. Sebab tu mereka2 yang menderita akibat multiple sclerosis, fibromyalgia, tekanan, PMS, dapat merasakan kesan yang positif apabila mengambil Lecithin.
  • Lecitin membantu sistem imunisasi dengan membalut sel darah merah kita dan seterusnya memberi perlindungan dari serangan virus, kuman dan bakteria. Di samping itu, struktur Lecithin itu sendiri melindungi sel dari teroksida.
  • Lecithin juga dikenali sebagai makanan otak dan saraf. Ia membantu sel otak berkembang,penting dalam transmisi saraf impuls dalam otak dan memainkan peranan dalam neuro transmitter (berkaitan short term memory). Lecithin dipercayai mampu mengurangkan atau mencegah senility (nyanyuk) atau Alzheimer’s disease. Malah sesetengah pakar menyarankan pengambilan 7,000mg sehari utk memulihkan sistem ingatan…
  • Lecithin juga dikatakan sumber hormon neurotransmitter; di mana ia menggalakkan proses tidur. Kekurangan hormon ini dikatakan menjadi punca insomnia.
  • Lecithin adalah asid lemak perlu yang penting dalam penjagaan paru2 kerana kebolehannya mencairkan mukus dan mencegah iritasi. Dan sebab itulah ianya berguna bagi2 mereka2 yg mempunyai alergi, hay fever, asma ,bronkitis dan emphysema.
  • Lecithin bertindak sebagai pelincir bagi joint (sendi2) dan membantu dalam penjagaan tisu buah pinggang as well as the sistem penghadaman.
  • Lecithin adalah zat utk kecantikan.. ianya perlu dalam menghasilkan rambut yg sihat, cantik berkilat, kulit yang lembut gebu dan juga dalam mencegah eczema.
  • Lecithin diperlukan dalam penghasilan pelbagai hormon seperti epinephrine. Sebab tu ianya amat berguna dalam mengurangkan atau mencegah PMS dan gejala2 menopause.
  • Lecithin, bersama unsur2 lain digunakan utk membuat BILE.. BIKE ni fungsinya adalah mencairkan lemak. Pengemulsian ini memudahkan penyerapan zat2 seperti vitamin A,D,E dan K ke dalam badan


Jangan segan silu untuk beli lecithin dengan saya yer sebab saya boleh consult sampai jadi.
saya expereience semunya sendiri
amalkan diet sihat 
hidup sihat
hidup insha allah lebih lama yer

You May Also Like

0 buBbLes