Tanda - Tanda Jangkitan Cacing bagi DEWASA

by - Friday, March 24, 2017

Assalamualaikum.
Percaya tak jika saya katakan, dalam badan kita semua ni ada cacing (parasit) yang dah lama “berkampung”. Biasanya kita hanya dengar kanak2 je yang ada cacing..kan? Tapi tau tak? Sebenarnya  alahan dan pelbagai sakit yang biasa kita kena tu semuanya berpunca daripada cacing yang beradaa dalam badan kita tau. Scary kan?
Lebih malang lagi, jangkitan parasit ni pula tak boleh didiagnos! Ubat cacing memang kita boleh makan, tapi bukan semua cacing akan mati tau. Lepas tu pulak, hanya sesetengah cacing je yang akan mati. Telur cacing masih hidup sihat dan mekar dalam dalam badan.

 10 Tanda Jangkitan Cacing Pada Badan Tanpa Kita Sedari
Haaa..kebetulan hari ni saya tengah melakukan proses detok parasit, so saya tergerak nak share serba sedikit tentang parasit ni. Untuk entry yang ni saya akan share apakah tanda2 kepada seseorang yang mengidap kecacingan.
Nanti di entry akan datang saya akan share makanan yang perlu kita ambil dan tidak boleh ambil ketika proses detox serta rawatan yang berkesan unuk singkirkan parasit dalam badan kita.

Cacing biasanya boleh masuk ke dalam badan manusia melalui 2 cara :

  1. Melalui telur cacing yang terdapat pada makanan yang tercemar
  2. Penembusan melalui kulit manusia.

Tanda – Tanda Jangkitan Cacing Pada Badan Manusia.

10 Tanda Jangkitan Cacing Pada Badan Tanpa Kita Sedari
Cacing kerawit (ancylosotomadoedenali necator americanus)

Anemia (pucat yang disebabkan oleh kehilangan darah), tidak hadam makanan, batuk, pening, rasa mual, muntah, keletihan, gatal dan kemerahan pada tapak kemasukan cacing.

Cacing gelang (ascaris lumbricoides, ascaris suum)

Tiada masalah pada jangkitan rendah, sakit perut, cirit-birit, saluran pemakanan tersumbat, tindak balas alergi

Cacing rambu (enterobius vermicularis)

Tidak hadam makanan, gatal pada bahagian dubur terutama pada waktu malam dan tidak cukup tidur, aktiviti garu boleh menyebabkan jangkitan.

Cacing dan Jangkitan Pada Badan Manusia

Cacing adalah sejenis jangkitan yang berlaku daripada pencemaran tanah. Tanah yang tercemar dengan telur cacing akan mencemarkan tanaman dan tangan manusia. Tangan dan makanan yang tidak dibersihkan dengan baik juga akan menyebabkan telur cacing dimakan dan larva akan menetas di dalam usus.
Apabila larva menetas, ai akan berhijrah ke paru – paru sehingga matang sebelum berhijrah semuala ke dalam usus manusia. Cacing yang matang akan bertelur, mambiak dan telur cacing juga boleh menjangkiti orang lain jika tangan tidak dibersihkan dengan baik sebelum penyediaan makanan.
Hanya dengan kekuatan sistem imun sahaja kita boleh tahu sama ada kita mengidap kecacingan atau tidak?
Sebab apa?
Ini kerana apabila sistem imun seseorang itu menjadi lemah keradangan seluruh badan akan mula merebak. Hal ini terutama berlaku di usus, yang mempunyai saluran komunikasi terus ke otak melalui saraf vagus.
Disebabkan itulah saya membuat detox parasit hari ni. Semuanya berpunca daripada usus.

10 Tanda Jangkitan Cacing Pada Badan Tanda Kita Sedari.

1. Masalah pencernaan

sembelit semasa berpantang
Parasit menyerang tubuh manusia dalam pelbagai cara termasuk menyebabkan sembelit. Cacing adalah parasit yang boleh menyekat laluan nutrien ke dalam badan, dan bahan buangan dari badan keluar di pelbagai tempat dalam sistem penghadaman. Parasit boleh menyerang salur hempedu dan usus menyebabkan sistem pencernaan rosak.
Apabila ini berlaku, pergerakan usus yang normal dihalang menyebabkan sembelit. Satu lagi masalah perut yang disebabkan oleh parasit adalah kembung perut. Parasit yang tinggal di usus kecil menyebabkan keradangan di kawasan ini.
Ini membawa kepada perasaan kembung yang sangat tidak selesa. Lebih buruk jika makan makanan tertentu yang sukar untuk dihadam.

2. Tekanan Mental

stress
Ini termasuk kemurungan, kebimbangan, sakit badan, sakit kepala, sakit mata, halusinasi visual, perubahan tingkah laku, dan bayangan aneh bahawa ada sesuatu yang tersangkut di kepala.
Usus ini penuh dengan kedua-dua neuron dan neurotransmitter, khususnya serotonin. Ia membentuk apa yang dikenali sebagai sistem saraf enterik. Seperti yang telah dinyatakan di atas, usus dan otak mempunyai hubungan langsung, biasanya dipanggil paksi gut-otak.
Hubungan ini bermakna masalah dalam saluran gastrousus boleh memberi kesan kepada sistem saraf.
Apabila terdapat keradangan dalam usus, ini boleh membawa kepada keradangan di dalam otak.
Begitu juga, keradangan di dalam otak juga dikaitkan secara langsung menyebabkan keradangan dalam usus. Keradangan otak akan menyebabkan tekanan mental seperti kemurungan, kebimbangan, dan gangguan kognitif.

3. Gangguan Kerengsaan Usus (IBS)

Gangguan autoimun boleh berkait khusus dengan jangkitan parasit usus dan sendi yang berkaitan, seperti sindrom IBS ( irritable bowel sydnrome) dan artritis reaktif.
Parasit usus menggali dan menetapkan diri pada dinding usus. Ini membawa kepada keradangan dan kerengsaan kawasan ini yang lama kelamaan akan membawa kepada kekejangan dan usus tersumbat. Penyerapan nutrien daripada makanan akan menjadi sukar untuk dihadam.

4. Gangguan Imun

Parasit adalah seperti lintah, menghisap nutrien daripada badan. Ini menyebabkan sistem imun yang terpaksa bekerja keras dengan sumber vitamin, mineral, nutrien dan sumber tenaga yang rendah. Parasit ini mampu merangsang pengeluaran immunoglobulin mekanisme A.
Ransangan yang berlebihan boleh menyebabkan badan terdedah kepada pelbagai bentuk bakteria, kulat, virus dan serangan lain.

5. Gangguan Tidur

Parasit, terutamanya yang lebih suka bersarang di saluran usus, boleh menyebabkan pelbagai gangguan tidur seperti insomnia. Parasit menjejaskan sistem saraf dan juga membawa kepada gangguan tidur. Sepanjang malam, badan bekerja keras menghapuskan toksin melalui hati.
Parasit diketahui mengganggu rutin ini, menukar rentak badan. Sesetengah parasit menyebabkan banyak gatal sekitar kawasan dubur, mengganggu tidur dan menyebabkan ketidakselesaan kepada badan.

6. Bruxism (asah gigi ketika tidur)

bruxims
Bruxism adalah istilah perubatan yang diberikan kepada tabiat asah gigi ketika tidur. Pada pandangan pertama, hubungan antara pengisaran gigi dan parasit mungkin tidak jelas dan tak logik.
Asah gigi ketika tidur berlaku disebabkan oleh kebimbangan dan keresahan yang disebabkan oleh parasit melepaskan sisa dan toksin ke dalam badan.

7. Masalah Kulit


Parasit yang menyerang usus menyebabkan saluran keradangan dan kerengsaan kulit yang agak besar oleh kerana pengeluaran hormon ke dalam badan.
Ini seterusnya menyebabkan iritasi kulit yang menyebabkan ruam, gatal-gatal, ekzema dan lain-lain bentuk alahan menyerang kulit.
Satu lagi masalah dengan saluran usus radang adalah bahawa pencernaan makanan tertentu menjadi sukar.
Makanan dihadamkan menghasilkan peningkatan paras eosinofil yang membakar tisu yang menyebabkan reaksi alergi. Sesetengah parasit menyebabkan kudis, bengkak, luka-luka dan ulser untuk keluar.

8. Cirit-birit

Parasit umumnya menyerang lapisan usus, tetapi juga berpotensi untuk menyerang semua bahagian-bahagian badan yang lain.
Selain daripada itu, beberapa parasit menghasilkan bahan kimia yang dipanggil prostaglandin yang membawa kepada kehilangan klorida dan natrium dari badan, seterusnya menyebabkan cirit-birit.

9. Sakit badan

Bila parasit berhijrah, ia cenderung membentuk cyst di otot dan sendi. Hasilnya ialah kerengsaan yang akhirnya menyebabkan masalah sakit di akwasan berikut yang sering disalah anggap sebagai arthritis. Sakit di bahagian otot dan sendi juga mungkin disebabkan oleh tindak balas sistem imun untuk parasit menyerang badan.

10. Keletihan yang Kronik

Tidak ada keraguan bahawa parasit mengurangkan bekalan nutrien penting yang membawa kepada keletihan pada tahap mental, fizikal dan emosi.
Apabila parasit menyerang tubuh menyebabkan kurang penyerapan daripada vitamin, mineral, lemak dan karbohidrat.
Ini membawa kepada keletihan yang teruk, kemurungan, masalah tumpuan dan sikap acuh tak acuh.

Bagaimana Nak Musnahkan Cacing?

Perlu diingat bahawa hanya kekuatan sistem endokrin dan sistem imun seseorang sebahagian besarnya menentukan bagaimana teruk jangkitan parasit akan memberi kesan kepada individu tersebut.
Ini bergantung kepada:
  • Bagaimana parasit hidup dari tuan rumahnya.
  • Toksin atau bahan buangan yang dihapuskan
  • Bagaimana parasit mengaktifkan sistem imun.
  • Jika sistem imun individu adalah lemah.

Sebelum itu, cuba lihat senarai dibawah ni dan tandakan yang mana sama dengan masalah anda?

EMOSI:-

  • Perubahan emosi
  • Marah dan cepat marah
  • Gemuruh
  • Kemurungan
  • Sifat Pelupa
  • Pemikiran keliru
  • Kegelisahan
  • Kebimbangan
  • Refleks lambat
  • Obsesi
  • Kekurangan penyelarasan
  • Kekeliruan
  • Blur
  • Blank

TIDUR

  • Insomnia
  • Gigit gigi semasa tidur
  • Kencing malam
  • Meleleh air liur berlebihan semasa tidur
  • Gangguan tidur – terjaga kerap kali pada waktu malam

KULIT

  • Kulit kering
  • Rambut Kering
  • Rambut rapuh
  • Keguguran rambut
  • Alahan
  • Hidung gatal
  • Gatal-gatal dubur
  • Kulit gatal
  • Urtikaria (Gegata atau Kelopak Garam)
  • Jaundis
  • Reaksi alahan kepada makanan
  • Sensasi merangka di bawah kulit
  • Letusan
  • Ekzema
  • Ulser kulit
  • Bengkak

LAIN2

  • Sensasi bendasing dalam tekak atau tidak selesa
  • Kesukaran menelan
  • Batuk atau batuk darah
  • Masalah peredaran darah. kebas di hujung kaki, kesukaran untuk bergerak.
  • Lebihan air liur
  • Penglihatan yang kabur
  • Nafas berbau
  • Tindak balas imun rendah
  • Demam
  • Masalah pernafasan
  • Eye floaters
  • Bau badan

Jika lebih daripada 5 itu bermakna ada di serang parasit!
Jahatkan parasit ni? Dah lah duduk dalam tubuh kita, lepas tu mereka hidup dengan memakan nutrient daripada badan manusia. Lepas tu parasit ni akan meninggalkan toksin pula kepada kita!
.
Pendekata parasit ni umpama tetamu yang tak diundang yang menyusahkan.
Kita makan macam2 vitamin, rupa2nya selama ni kita share dengan dia. Alahai..nayaaaa…………..
Jom detox parasit sekarang juga. Nak tahu camne nak buat detox parasit.

TANYA SAYA

Ili Aisyah
011.3745.4988
Pengedar Shaklee Aktif 2017

You May Also Like

0 buBbLes