Dioscorea Night

by - Sunday, February 12, 2012

punya lah rajin saya dan teman-teman untuk merebus ubi badak ini, kan?

harap nyer org tu buat fyp pasal ubi badak ni, tapi sem 8 baru nak merase.. hehee..... alang2 p korek ngan dyana n cik ayu ali,

i and ana pon makan dan menikmati lah ubi yang hanya dijumpai di terengganu dan kelantan dan sket2 di pahan =)

Ubi badak popular di kalangan masyarakat Melayu di Pantai Timur Malaysia terutama di Kelantan. Ubi ini di tanam kerana permintaan terhadap ubi badak ini tinggi apabila tiba musim tengkujuh, iaitu antara November hingga Disember.



Ubi badak tidak ditemui di luar daripada negeri Kelantan dan Terengganu. Tidak ramai yang mengenali rupa ubi badak ini apatah lagi hendak merasa kesedapan isi ubi badak.



Terdapat dua jenis ubi badak yang menjadi pilihan iaitu ubi badak putih dan ubi badak ungu.

Ubi badak putih dan ungu biasanya direbus dan dimakan begitu sahaja kerana isinya agak manis. Ubi ini juga boleh dibuat pengat dan beberapa jenis kuih tradisional Kelantan seperti 'koleh'. Kuih seakan tepung talam. Ubi badak ungu boleh dijadikan kerepek.

Ubi badak ni, sekejap ade, sekejap takde
ahaks...

p/s : kene tahu cara masak yang betol kot sbb lepas makan ni
saya pening kepale amat sangat. . .
ahaks

You May Also Like

4 buBbLes

  1. sedapnya.. tak pernah cuba sebab tak pernah jumpa, huhu @__@

    ReplyDelete
  2. owh...tak tau plak...sedap ke??nnt nk suro mmbe yg dok sane bwk blk sni la...huhuh

    ReplyDelete
  3. wanni : kitorang pon baru jer try makan ni

    budak kachak : kalau nak, datang tyme musim banjir

    nanakimie : ubi badak bnyak vitamin tau

    ReplyDelete

SiLa Lah KOmen dan Beri ucapan ke.. kata2 semangat ke.. atau sebarang pertanyaan akan dijawab =) didahulukan dengan ribuan terima kasih yer