Thursday, June 02, 2011

Holiday: Practical Day 11-ikan naga

Assalamualaikum w.b.t

Kisah Ikan naga di frim . . ikan naga yang berasal dari sungai Amazon ini boleh membesar sehingga 2.4 meter. nama saintifik nya adalah Arapaima gigas yang berasal dari amazon amerika Syarikat. ikan ini adalah ikan air tawar yang terbesar didunia dan mencapai berat sehingga 90kg.

arapaima gigas ini mempunyai jangka hayat sehingga 17 tahun.

ikan ini memounyai lidah yang kasar dan sering digunakan oleh orang asli Amerika sebagia Pengasah. ikan ini juga dikenali sbagai Bony Tongue.
Sirip belakang dan bawah arapaima terletak jauh ke hujung badanya dan kelihatan seperti ekor. ini menyebabkan badan arapaima kelihatan seperti besar di bahagian bawah. sirip berwarna HIJAU dan bertukar keMERAHAN di belakang ekor. mungkin kerana ini ikan ini dipanggil IKAN NAGA.
Arapaima dikatakan ikan yang sangat kuat dan boleh melompat dari sungai-sungai Amerika Selatan untuk menyambar burung di dahan pokok. walaubagaimanapun, makanan utama ikan ini adalah ikan ketam dan serengga. di FRIM, biasanya kami bagi makan roti.. hihihi diet sket.
Arapaima merupakan sejenis perenang yang menarik dipandang walaupon badannya besar
masa sedang mengusya ikan ini di kolam. boleh pulak dea melompat.. sngat lah jarang dea lompat dan badannya sangat lah .besar

bertuah kami kerana melihat 3 daripada 5 yang ade didalam kolam ini

ikan ini bisa mengambil nafasnya setiap 15-20 minit. jadi ikan ini agak senang untuk dilihat

2 comments: